Vensjukdomar är något som kan påverka alla, men de uppstår oftast hos äldre, överviktiga och hos kvinnor som är eller har varit gravida. Det finns olika typer av vensjukdomar, de vanligaste kommer att beskrivas här i artikeln.

I kroppen har vi artärer som transporterar det syrerika blodet till kroppen, och sedan har vi vener som transporterar det syrefattiga blodet tillbaka till hjärtat för syresättning. I venerna finns venklaffar som hjälper blodet att flöda tillbaka till hjärtat. Det finns tre typer av vener: djupa vener, ytliga vener och perforantvener. En vensjukdom kan uppstå i alla tre typer av vener.

Venklaffarna i venerna hjälper till att reglera blodflödet så att ingen återflöde uppstår. De säkerställer också att det finns en god blodcirkulation. Om venklaffarna är defekta kommer det att påverka blodcirkulationen negativt, vilket kan ge biverkningar som kan leda till rubbningar.

Olika typer av vensjukdomar

Vensjukdomar uppstår eftersom blodcirkulationen i benen är dålig och venklaffarna inte fungerar korrekt.

Normal ven grafik
Åderbråck ven grafik

De vanligaste vensjukdomarna är:

Åderbråck

Åderbråck, även kallad varicer, är pooler av blod som har samlats i venen, oftast på underbenet eller i knävecket. När blodflödet i benen försämras på grund av slitna venklaffar uppstår ett återflöde vilket resulterar i ökat tryck på venen, där blodet samlas i pooler. Detta kan orsaka åderbråck, som är en tjock och blåaktig ven som buktar på huden.

Åderbråck kan orsaka lindrig smärta som rastlösa, trötta och tunga ben, och i svårare fall kan åderbråck orsaka eksem eller bensår. Åderbråck är en av de vanligaste venösa sjukdomarna och drabbar cirka trettio procent av befolkningen.

Ådernät

Ådernät är små, tunna blodkärl som ligger som ett nät på huden. Ådernät uppträder ofta tillsammans med åderbråck, och personer som har ådernät kan också få åderbråck utan att vara medvetna om det. Ådernät ger inte några fysisk problem, men de kan bli kosmetiska problem och tillståndet kan förvärras med tiden. Ådernät är också en mycket vanlig venös sjukdom som många människor har, och de förekommer oftast på benen eller ansiktet.

Flebit

Flebit är ett inflammatoriskt tillstånd i en ytlig ven där små blodproppar, även kallade tromboflebiter, har uppstått.

Det inflammatoriska tillståndet i venen orsakas ofta av dålig blodcirkulation vilket kan få blodet att koagulera och skapa små blodproppar. Flebit är en allvarligare vensjukdom eftersom blodpropparna kan migrera till lungorna.

Venös insufficiens

Venös insufficiens kan vara en kronisk vensjukdom. Venös insufficiens är det tillstånd som uppstår när venklaffarna slits på ett sätt så att blodflödet försämras och blodet har svårt att flöda tillbaka till hjärtat för att syresättas. Venös insufficiens förknippas ofta med åderbråck, eftersom åderbråck bara uppstår på grund av dåliga venklaffar.

Venösa bensår

Venösa bensår kan vara en allvarlig vensjukdom. Bensår uppstår när blodcirkulationen i benen försämras. Detta kan bland annat bero på övervikt, åderbråck, venös insufficiens eller långvarigt sängliggande. Venösa bensår förekommer ofta på underbenet runt vristen, och själva såret kan vara stort som en handflata. Bensår är en allvarlig vensjukdom eftersom de kan vara mycket svårläkta samt orsaka inflammation och ödem.

Djup ventrombos

En av de allvarligare vensjukdomarna är djup ventrombos, som är en blodpropp i en djup ven i benet, bäckenet eller armen. Djup ventrombos uppstår till exempel genom långvarigt sängliggande, övervikt, en lång flygresa med mera, och den kan också förekomma i svåra åderbråck där det finns mycket dåligt blodflöde i benen. En person som har symptom på denna allvarliga vensjukdom ska omedelbart kontakta en läkare.

Riskfaktorer vid vensjukdomar

Det finns olika riskfaktorer som påverkar förekomsten av vensjukdom. Dessa inkluderar:

• Ärftlighet
  • Hormonella faktorer
  • Övervikt
  • Långvarigt sängliggande
  • Längre stillasittande och stillastående
  • Graviditet
  • Ohälsosam livsstil
  • Inaktivitet

De flesta av dessa riskfaktorer kan en person påverka själv. Om en förälder har en vensjukdom är barnet genetiskt betingat att få en vensjukdom, så det är extra viktigt att vidta de olika försiktighetsåtgärderna för att minimera risken för att få vensjukdom.

Sammanfattning - Vensjukdomar

Vensjukdomar uppstår när blodcirkulationen försämras vilket ofta orsakas av slitna eller trasiga venklaffar. Det finns olika typer av vensjukdomar och de kan vara mer eller mindre allvarliga. Det finns vissa försiktighetsåtgärder som en person kan vidta för att minska risken för att få en vensjukdom.