Åderbråck är mycket vanligt – det är lika vanligt bland män som kvinnor. Men något fler kvinnor söker hjälp för sina besvär, dels på grund av kosmetiska orsaker men också för att åderbråcken skapar obehag. Åderbråcksbehandlingar är det som hjälper mot åderbråck. Men vad är orsaken till åderbråck?

Klart man vill känna sig snygg i bara ben. Vem vill inte det? Många människor skäms idag över sina ben och undviker att bära shorts och kjol när sommaren är här för att de har åderbråck på benen. Detta är onödigt eftersom det finns så bra behandlingar för att bli kvitt åderbråck. Det man gör är att söka sig till en åderbråcksklinik, de finns runt om i landet, och så ber man om en konsultation hos en läkare som gör ultraljud för att få mer information om åderbråcket du har, och vid nästa besök kan man behandla bort det med exempelvis skuminjektioner eller laser. Det krävs alltså inga krävande och slitsamma operationer, utan allt sker under lokalbedövning och man kan gå hem direkt efter behandlingen. Resultatet visar sig också snabbt – och åderbråcken kommer inte att komma tillbaka på de ställen som behandlats. En åderbråcksbehandling kostar alltifrån 5000 kronor till 39 000 kronor beroende på hur omfattande problem man har, samt vilken karaktär det är på ådebråcken. Visa sitter djupare än andra, och så vidare. Vissa behöver bara behandla ett ben medan andra har åderbråck på båda och därför måste behandla båda benen.

Åderbråck, vad är det?

I kroppen har vi klaffar i venerna som reglerar blodcirkulationen. När venklaffarna är slitna eller defekta, kommer blodet att samlas i pooler och orsaka åderbråck. När trycket på venerna är stort, sett av överviktiga och gravida kvinnor, kan åderbråck utvecklas.

Normal ven grafik

Många som uppsöker läkare för sina åderbråck gör det av kosmetiska skäl. För att de inte trivs med sina ben när de har åderbråck på sig och därför vill ha en åderbråcksbehandling. Uppskattningsvis cirka 70 procent som söker hjälp gör det av utseendemässiga skäl. Men faktum är att det också finns medicinska problem med åderbråck – de kan klia, göra att benen känns tunga, orsaka eksem och bensår. Däremot är åderbråck inte farligt, utan mer jobbigt, för till skillnad från vad många tror kan de inte orsaka proppar i benen eller spricka. Men det som är viktigt att veta när det gäller åderbråck är att de bara blir värre desto längre de går obehandlade. Man brukar dela in åderbråck i sex stadier, ett är mild och sex är grov. Det är ofta så att det börjar med en mild åderbråck för att sedan, om den inte tas bort med hjälp av åderbråcksbehandling, så blir det värre och hamnar då högre upp på skalan.

Kan man själv förebygga åderbråck?

Det går att göra litegrann för att minska risken att drabbas av åderbråck på benen. Du ska till exempel se till att hålla en hälsosam vikt, och också se till att röra på dig. Det är inte bra att varken sitta för mycket eller stå stilla för länge – då blir det jobbigare för blodet i venerna att pumpas runt vilket resulterar i att trycket på dem ökar vilket är orsaken till att åderbråcken uppstår. Stödstrumpor kan också vara bra, speciellt om du är gravid. Det är nämligen en stor risk att gå åderbråck vid just graviditet eftersom man ökar i vikt, får mer blod i kroppen och sitter stilla oftare än vad man kanske annars gör. Det finns olika varianter på stödstrumpor – svagare eller starkare – fråga på apoteket eller hälsokostbutiker efter stödstrumpor.