I samband med en graviditet sker otroligt många förändringar med kroppen. Dessa förändringar kan orsaka olika typer av smärtor i större eller mindre grad. En del gravida kvinnor upplever åderbråck under sin graviditet, varför stödstrumpor kan vara effektiva för att lindra besvären som åderbråck orsakar.

Graviditet och åderbråck

När en kvinna går igenom en graviditet händer många förändringar i hennes kropp. Kroppsvikten ökar markant under en kort tidsperiod, blodvolymen ökar, livmodern växer och pressar bäckenet hårt och alla dessa förändringar skapar ett stort tryck på kroppen och på venerna. Detta kan hos vissa gravida leda till åderbråck som hos vissa kommer att försvinna efter förlossningen, men det händer inte alla.

Åderbråck uppstår när venerna expanderar och venklaffarna inte längre kan hålla tätt, så att blodet rinner bakåt och skapar ett stort tryck på venerna. Detta tillstånd kan orsaka olika symtom som kan vara mycket besvärande. De typiska symtomen är:

• Svullna ben
  • Benkramper
  • Rastlöshet och smärta i benen
  • Tyngdkänsla

Dessa symtom är redan några symtom man kan uppleva som gravid, och detta kan lindras genom att använda en stödstrumpa.

Stödstrumpor - symtomlindring

Under en graviditet är det många som upplever svullna ben och rastlöshet i benen och detta kan lindras genom att använda en stödstrumpa. Det är möjligt att dessa besvär kan ha uppstått på grund av åderbråck och har du åderbråck är stödstrumpor en bra lösning för att lindra besvären du lider av.

En stödstrumpa ger ett lätt tryck på benet, musklerna och venerna, och detta hjälper till att förbättra blodcirkulationen och ge avlastning. Det är dock viktigt att poängtera att en stödstrumpa inte kan användas som behandlingsmetod. Det betyder att om du lider av åderbråck och dessa inte försvinner efter förlossningen så kommer du att behöva en åderbråcksbehandling för att bli av med åderbråcken.

Stödstrumpor och graviditet

Åderbråck i underlivet

Som tidigare beskrivits är det helt normalt att få åderbråck i samband med en graviditet. Ofta uppstår dessa åderbråck på benen, men vissa kvinnor utvecklar även åderbråck i buken i samband med sin graviditet. Detta tillstånd uppstår för att trycket på bäckenet, och på de stora venerna, är så stort, vilket därför kan orsaka åderbråck i buken och åderbråck i underlivet.

Hur åderbråck behandlas

Om du har haft åderbråck i samband med en graviditet, och dessa inte har försvunnit efter förlossningen, kommer det att krävas behandling för att bli av med åderbråcken. Det obehag som åderbråck kan ge kan lindras med hjälp av stödstrumpor, men stödstrumpor anses inte vara en behandlingsmetod och kan därför inte ta bort åderbråcken.

Åderbråck behandlas med moderna och effektiva metoder, som tar bort åderbråck och symtom. Dessa behandlingsmetoder är: laser, skum och flebektomi.

Dagarna efter en åderbråcksbehandling väljer en del att använda stödstrumpa eftersom de tycker att det är lugnande. Inte heller här räknas en stödstrumpa som en del av själva åderbråcksbehandlingen, men stödstrumpor kan ha en lindrande effekt.