Åderbråck kan för många orsaka lindrig smärta och besvär som kan vara en begränsning i vardagen. I den här artikeln kommer vi att gå in i djupet om vad åderbråck är, varför åderbråck uppträder samt vilka biverkningar det finns vid åderbråck.

Åderbråck är vanliga, upp till trettio procent av befolkningen har antingen åderbråck eller kommer att få åderbråck vid någon tidpunkt i livet. Många tycker att åderbråck är fula eftersom de ofta är väldigt synliga, tjocka blå vener som buktar ut på huden.

Vad är åderbråck?

Ordet åderbråck kan orsaka viss förvirring eftersom många tror att det är en knut till venen - men det är inte sant. Ett åderbråck är en pool av blod som har samlats i en ven. Anledningen till blodansamlingen kommer att beskrivas här:

Venklaffar

I venerna har vi klaffar som hjälper till att reglera blodflödet så att blodet inte rinner i fel riktning, utan istället pumpas mot hjärtat för att bli syresatt.

Defekta venklaffar

Som är fallet med kroppen i övrigt slits också venklaffarna med stigande ålder. Om venklaffarna är slitna eller defekta kan de inte reglera blodcirkulationen, vilket resulterar i att blodet rinner tillbaka ned i venen vilket kommer att skapa stort tryck på venen. Detta gör i sin tur att blodet samlas i pooler. Detta orsakar åderbråck.

åderbråck vs normal ven

Åderbråck påverkar varje tredje vuxen och alla kan få åderbråck, men de uppträder ofta hos personer som är äldre, gravida eller överviktiga. Detta har att göra med det faktum att venerna hos äldre människor är mer utslitna och hos en gravid kvinna är venerna under stort tryck på grund av extra vikt och förändrad hormonbalans. Hos människor som är överviktiga är blodcirkulationen ofta dålig och det påverkar venklaffarnas funktion negativt.

Biverkningar vid åderbråck

Hos dem som har åderbråck kommer symptom och biverkningar att vara olika. Vissa personer märker knappt att de har åderbråck medan hos andra är de en mycket stor olägenhet som kan bidra till att minska livskvaliteten. De besvär som åderbråck kan orsaka är trötta, tunga och rastlösa ben, vilket kan orsaka kramper, särskilt på natten.

Om du har haft åderbråck under en lång tid och de inte behandlats kan några av biverkningarna vara:

• Eksem
  • Pigmentering av huden i området runt åderbråcken
  • Venösa bensår
  • Tromboflebit
  • Djup ventrombos

Vid dålig blodcirkulation under en längre tid kommer det att påverka huden runt området med åderbråck. Eksem, tjockare hud och missfärgning är vanliga. Vid svårare tillstånd kan åderbråck också orsaka venösa bensår på underbenet eller vristen. Ett venös bensår kan vara stort som en handflata och vara så svårläkta att de kräver separat behandling.

En annan allvarlig biverkning vid åderbråck är tromboflebit, som är en blodpropp i en ytlig ven. Om denna blodpropp lossnar och flyter med blodet mot hjärtat kan den fastna i lungorna och det är ett mycket allvarligt tillstånd.

Hur undviker man allvarliga biverkningar vid åderbråck?

Biverkningarna vid åderbråck är alla relaterade till dålig blodcirkulation, och risken för biverkningar är relaterad till hur länge åderbråcken varit obehandlade. För att undvika biverkningar vid åderbråck kan en person förbättra blodcirkulationen genom:

• En hälsosam och aktiv livsstil
  • Väderpumpövningar
  • Kompressionsstrumpor
  • Undvika att sitta eller stå stilla under längre tider

Genom att hålla dessa olika åtgärder i åtanke kan man minska risken för biverkningar vid åderbråck blir allvarliga.

Behandling av åderbråck

En person som har åderbråck med biverkningar som är så besvärande att de försämrar livskvaliteten kan välja att behandla åderbråcken. Det första steget mot en behandling är en förundersökning med ultraljud där blodets hastighet kontrolleras.

En förundersökning görs vid Åderbråcksklinikerna och tar cirka trettio minuter att genomföra. Efter förundersökningen kommer läkaren att diskutera olika alternativ för behandling med patienten.

Det finns flera bra behandlingar för åderbråck och de är enkla och minimalt invasiva.

Laserbehandling: Vid en laserbehandling förs en kateter in den skadade venen, varefter en laser sätts in i katetern och för att sedan långsamt dras ut. Värmen från lasern får den skadade venen att stängas och åderbråck med biverkningar försvinner.

Skumbehandling: Vid en skumbehandling för att ta bort åderbråck med biverkningar injiceras ett läkemedel i den skadade venen. Detta läkemedel får venen att stängas, blodet hittar andra sätt och åderbråcket försvinner.

Flebektomi: För att behandla de kosmetiska problemen av åderbråck, dvs de tjocka venerna som sväller på huden, används en så kallad virknålsteknik, även kallad flebektomi. Här läggs ett litet snitt på huden där venen ligger, varefter en bit av den skadade venen dras ut. Denna behandlingsform används ofta tillsammans med laserbehandling.

Dessa behandlingsmetoder är effektiva sätt att ta bort åderbråck, och därmed också begränsa åderbråckens biverkningar.