Ådernät är ganska vanligt. Ådernät kan uppstå vid olika tidpunkter i livet, och det blir vanligare att ådernät uppstår med stigande ålder. Ådernät kan uppstå i alla åldrar, även hos unga människor.

Vad är ådernät?

Ådernät är utvidgade och brustna blodkärl som kan uppstå av olika orsaker. Om trycket i venerna blir för högt kan det uppstå spruckna blodkärl som blir till ådernät. Eftersom ådernät är nästan helt och hållet ärftligt, kommer du nästan säkert att utveckla det någon gång under ditt liv om dina föräldrar har det.

Ådernät kan uppstå av olika anledningar. Här är några av dem:

• Graviditet
  • Solljus
  • Rökning
  • Ohälsosam livsstil
  • Övervikt
  • Hormonpreparat

Överviktiga personer har mer tryck på benens vener, vilket påverkar blodkärl och klaffar och kan leda till ådernät och åderbråck.

Ådernät kan också uppstå under graviditeten, eftersom det sker en snabb viktökning på kort sikt, en betydande ökning av blodvolymen och en förändring av hormonbalansen som påverkar vännernas flexibilitet.

Om du har en dålig och ohälsosam livsstil, röker eller är fysiskt inaktiv, kommer din cirkulation att vara dålig och ådernät kan utvecklas.

När unga människor får ådernät

När du är ung kan någon av orsakerna till ådernät vara närvarande. Det vill säga övervikt och graviditet kan till exempel orsaka ådernät som ung. Eftersom rökning, tillsammans med en ohälsosam livsstil, vanligtvis behöver flera års närvaro innan de orsakar ådernät, är denna faktor mindre utbredd hos ungdomar.

Ådernät i ansiktet kan orsakas av solljus, så de kan dyka upp när som helst och också i en ung ålder.

Hur man behandlar ådernät som har kommit i ung ålder?

Om du är ung och har ådernät på benen eller i ansiktet behöver du troligen behandling för att bli av med dem. När det gäller ådernät till följd av graviditet kan det hända att de försvinner efter förlossningen

Många kliniker kräver att en förälder eller vårdnadshavare godkänner behandlingen eller är närvarande under behandlingen av ådernät om du är mycket ung. Vissa kliniker behandlar inte personer under 18 år.

Behandlingsmetoder för att ta bort ådernät hos en ung person

Utseendet är mycket viktigt för unga människor, och det är något som de ofta bryr sig om. Om en ung person har ådernät på benen eller i ansiktet kommer detta utan tvekan att ha en betydande inverkan och vara estetiskt störande. Därför bör man överväga behandling av ådernät. Det finns olika metoder för behandling av ådernät:

• Skleroterapi
  • Laserbehandling

Skleroterapi är en behandling av ådernät i benen som innebär att man injicera ett läkemedel i de små venerna i benet. Vätskan stänger skadade blodkärl, vilket gör att ådernätet försvinner.

Laserbehandling används för behandling av ådernät ansiktet för att få brustna blodkärl att stänga och försvinna.